Test

Expertens bästa tips för ett hälsosamt liv

Anna-Carin Lagerström har en fil. kand. i naturvetenskap och jobbar som fysioterapeut, hälsocoach och näringsrådgivare på Spinalisstiftelsen för ryggmärgsskadade. Hon träffar många människor som har problem med blåsan och tarmen.

anna carin lagerstrom

Dagliga rutiner

Anna-Carin förespråkar den enkla regeln att vara vaken dagtid.

“Det finns ett samband mellan övervikt och att gå till sängs framåt småtimmarna" säger Anna-Carin.

"På natten är det enklare att falla för frestelser som snacks, godis, alkohol och cigaretter"

De flesta vänner och bekanta har en helt vanlig dygnsrytm - de är vakna på dagen och sover på natten - så att vända på dygnet kan påverka även det sociala livet. Några missar bokade tider med sin fysioterapeut eller vårdcentral, andra missar roliga och trevliga aktiviteter helt enkelt för att man inte orkar dyka upp.

"Du behöver hitta en bra struktur för dina dagar så att du får förutsättningar att leva ett hälsosamt liv. Det kan vara svårt att komma upp på morgonen om du inte har rutiner som motiverar dig" säger Anna-Carin.

Matkvalitet

Matkvalitet är en annan fråga som ligger henne varmt om hjärtat. Hon pratar mycket om nackdelarna med processad mat. 

Processad mat syftar egentligen på all mat som på något sätt har förändrats i förhållande till sitt naturliga tillstånd, men oftast menar man industriellt bearbetade livsmedel med lågt näringsvärde. Den typen av livsmedel innehåller ofta konserveringsmedel, ohälsosamt fett, mycket salt och socker och lite fibrer.

– Riktig, näringstät mat är nyckeln till en god hälsa. Processad mat skapar salt- och sötsug och leder till att vi äter för mycket. Man blir inte mätt, eller så blir man bara mätt ett kort tag, och därför äter man mer och oftare. Det är en orsak till både övervikt och förstoppning, något som många rullstolsburna människor lider av, förklarar Anna-Carin.

tips for a healthy life full width

Motion

Fysisk aktivitet och motion, utifrån dina fysiska förutsättningar, är också avgörande för hälsan. Livet som rullstolsburen innebär en mängd utmaningar där det behövs en stark kropp. 

– Jämför det med att borsta tänderna. Det är något du bara måste göra varje dag. Samma sak gäller motion, särskilt för dig som inte får den dagliga motion som de flesta får automatiskt genom att gå, säger Anna-Carin. 

För dig är det extra viktigt att träna på ett smart sätt, utifrån dina egna förutsättningar. 

– Om du tränar för hårt kan du få ont, och då kan det bli problem i badrummet, när du ska utföra RIK eller TAI och sköta hygienen. Du bör undvika träningsvärk eftersom du är beroende av dina axlar för att kunna förflytta dig, förklarar Anna-Carin. 

Be din fysioterapeut om ett lämpligt träningsprogram. Om du har mer ont än du brukar ha i mer än ett par dagar bör du gå till en läkare.

Dela